Thursday, July 1, 2010

Naratif Ogonshoto


INI merupakan suatu karya yang sungguh istimewa. Hasil tukangan Sasterawan Negara Ke-10, Dato' Dr. Anwar Ridhwan yang kali pertama diterbitkan oleh Matahari Books pada tahun 2001 dan kemudian diulang cetak dan diterbitkan semula pada tahun 2006. Secara totalnya, karya ini mengisahkan sebuah negara kepulauan yang menjadi mangsa salah laku ekonomi dan politik dengan mengambil ilham melalui krisis kewangan dan kemelut politik yang melanda Malaysia pada tahun 1998.

Buku ini paling banyak diperbahaskan sama ada ianya sebuah kumpulan cerpen ataupun novel. Secara seluruhnya, Naratif Ogonshoto adalah sebuah cerita yang lengkap seperti kata penulisnya, naratif-naratif yang dikumpulkan seperti seekor ikan yang ada kepala, badan dan ekornya. Ada prolog dan epilognya. Selayaknya ia diangkat sebagai sebuah novel berdasarkan ini. Namun kesemua bab yang terkandung di dalam naskah ini kesemuanya mempunyai tajuk yang tersendiri dan mampu berdiri sebuah karya seperti cerpen. Kumpulan cerpen atau novel, naratif sebuah kepulauan fiktif ini benar asyik dan punya pesona tersendiri.

Ogonshoto merupakan bahasa Jepun yang bermaksud 'Kepulauan Emas'. Hebatnya karya ini adalah melalui ketelitian penulisnya membina sebuah kepulauan fiktif yang lengkap dengan budaya, lokasi, cara hidup, falsafah dan peribahasa, iklim dan aspek-aspek geografi serta kedudukan institusi sosial juga politik dan ekonominya, serba-serbi sehingga ada yang menyangka Ogonshoto benar2 sebuah negara yang wujud. Huhuhu! Aku pernah menyiapkan sebuah kertas kerja untuk kelas Seminar Kritikan semasa di tahun akhir pengajian bertajuk 'Meneliti Sastera Budaya Di Dalam Naratif Ogonshoto'.

Kesimpulannya, keseluruhan pemikiran dan semangat penting yang mendasari Naratif Ogonshoto bersembunyi di bawah paras naratifnya. Segala peranti seni telah dimanfaatkan dan dimanipulasi serta penciptaan republik fiktif ini bagi mengangkat isu yang mungkin memberi kesan kemarahan dan protes.

Kepada kawan2 yang tersesat di sini, aku syorkan pada kalian untuk membaca karya ini. Ianya sarat dengan pemikiran dan disampaikan dengan gaya bahasa yang cukup santai. Mudah untuk menghadamnya. 4 setengah bintang untuk Naratif Ogonshoto!

“Mereka ( rakyat ) tidak menghormati saya, mereka takutkan saya!”